Als notulist houd je rekening met de verschillende soorten deelnemers aan de vergadering, zodat je deze correct in je notulen kunt verwerken.
Elke vergadering kent een voorzitter. De voorzitter leidt de vergadering in goede banen en ziet erop toe dat de agendadoelen worden bereikt.
Hoe vermeld je de voorzitter in de notulen?
Hoewel de notulist aanwezig is bij de vergadering, is de notulist niet altijd deelnemer aan de vergadering. In de meeste gevallen is de notulist alleen aanwezig om te notuleren, en niet om aan het gesprek deel te nemen.
Een geheel andere situatie is een vergadering waarbij een van de deelnemers de taak heeft om ook de notulen te verzorgen. Bijvoorbeeld wanneer de deelnemers om de beurt notuleren.
Hoe vermeld je de notulist is de notulen?
Zijn alle deelnemers afkomstig uit dezelfde organisatie dan is er sprake van een 'interne vergadering'. Je zou kunnen zeggen: er zijn alleen interne deelnemers aanwezig.
Bij veel vergaderingen zijn ook externe deelnemers aanwezig: mensen van buiten de eigen organisatie. Zo kan een externe deskundige zijn uitgenodigd om een presentatie te verzorgen over een bepaald onderwerp.
Een vergadering kan ook een bijeenkomst zijn tussen twee (of meer) partijen, zonder dat er sprake is van een 'eigen' en 'de andere' organisatie. Denk aan onderhandelingen of aan overleggen tussen verschillende organisaties.
Hoe vermeld je interne en externe deelnemers in de notulen?
Toehoorders zijn aanwezig maar kunnen geen inbreng hebben in de vergadering. Bij openbare vergaderingen (zoals gemeenteraden) is er voor de toehoorders een 'publieke tribune'. Ook de aanwezige pers valt onder de categorie 'toehoorders'.
Hoe vermeld je toehoorders in de notulen?
(auteur: Hans Kalmijn, hoofddocent)
Dit is een artikel uit de serie: Het Notuleer-ABC. Wil je meteen weten wanneer er een nieuw artikel wordt toegevoegd? Volg ons dan op Twitter @notuleren, je blijft dan vanzelf op de hoogte!